Sziasztok!
Ne haragudjatok, hogy az elmúlt néhány hónap igencsak „csöndesen” telt itt a blogon. Mentségünkre legyen mondva, hogy akadt egyéb elfoglaltságunk bőven a kora őszi hónapokban. Szakdolgozatírás, munka-dömping, költözés, gyermekáldás…csak hogy a legnagyobb kalibereket említsem.
Most viszont újra belevetjük magunkat a sűrűjébe, mert szerencsére akadnak még jó játékok. De még milyen jók!
Egyből egy „gyöngyszemet” szeretnék kiemelni kedvenc társasaink közül...
A Race for the Galaxy (vagy, ahogy az igazán nagy gémerek emlegetik: „RFTG”) nagyjából 2 évvel ezelőtt jelent meg a boltok polcain. Akkoriban nem mertem vakon ráugrani; gondoltam, inkább figyelemmel kísérem a visszajelzéseket, kritikákat, aztán majd meglátjuk…nos…tavaly karácsonykor megláttuk…mégpedig a karácsonyfa alatt J. A játék ugyanis akkora sikert aratott világszerte, hogy egyszerűen nem hiányozhatott a családi gyűjteményből.
Mit is mondhatnék elöljáróban? Egyszerűen ISZONYATOSAN JÓÓÓ! Andival a 100-ik lejátszott parti közelében járunk, és még mindig izgalmas fordulókkal szolgál a játék. (Egyes rajongói beszámolók szerint, még túl a 300-dik partin is tartogat kiaknázatlan stratégiai lehetőségeket…:)
Az RFTG-t 2-4 fő játszhatja és 12 év felett ajánlott. Egy parti játékideje kb. 30 perc, de ezt valamelyest befolyásolhatja a játékosok száma és gyakorlata a játékban.
A játék alkotóelemei
Az aránytalanul nagy doboz kinyitásakor egyből szembetűnik, hogy „csupán” egy kártyajátékhoz van dolgunk. A csomagolás egy, hozzávetőleg 140 ízléses, jó minőségű lapból álló paklit rejt. Ebből 28 lap (játékosonként 7) a játékfázisok kiválasztásához használatos, a többi lap alkotja ténylegesen a játékkártyák pakliját. A csaknem teljesen különböző, egyedi képességekkel rendelkező kártyalapok kissé elbátortalaníthatják az embert az első átböngészésükkor. A kártyák mellett kemény kartonból nyomott galaktikus győzelmipont-chipeket is találunk 1, 5 és 10-es értékekben. Ezek igencsak jól néznek ki. Futurisztikusak, de minőségüket, anyagukat tekintve lehetnének icipicit elegánsabbak, ha már egy ilyen jó játékról van szó.
Miről is szól az RFTG?
Minden játékos egy kis kezdővilággal rendelkezik a játék elején. A versenyzők célja az, hogy a játék végére minél hatalmasabb, gazdagabb galaktikus birodalmat építsenek ki. A résztvevők, a játék fordulói során a galaxis felfedezésére indulnak, új világokat hódítanak meg, meglévő birodalmaikat fejlesztésekkel teszik értékesebbé, a meghódított világokon pedig különböző árukat termelnek, melyeket később „pénzért”, vagy galaktikus győzelmi chip-pekért eladnak. ISZONYATOSAN JÓÓÓ! A játékosok egy képzeletbeli tablóra, maguk elé helyezik le birodalmaik világait, fejlesztéseit a játék során.
Néhány mondat a kártyalapokról
A játékkártyák (mint, ahogy az már a fentiekből is sejthető) alapvetően két csoportot alkotnak. Vannak világok, melyek meghódításra várnak és vannak fejlesztések, melyek a már meglévő birodalmunkat erősítik. Ezek mind, egy közös húzópakliba keverve várják, hogy felfedezzék őket. Minden kártyának van ára (melynek megfizetésével birodalmunkba építhetjük), győzelmipont-értéke (mely a játék végén jut majd szerephez) és egyedi képessége, mely által előnyhöz juttatja „gazdáját” egy, vagy több játékfázis során (lásd később).
Itt kell említést tennünk a Race for the Galaxy egyik érdekes koncepciójáról. A lapok ugyanis nem csak játékkártya minőségükben használatosak a galaktikus verseny során. Fizetőeszköz, vagy megtermelt áru szerephez is juthatnak bizonyos helyzetekben. Fizetőeszköz, amikor egy beépíteni kívánt világ, vagy fejlesztés ellenértékét a kézben tartott lapjaink közül eldobjuk. Megtermelt áru, amikor a húzópakliból (megtekintés nélkül) lefordítva helyezzük termelő képességgel rendelkező világainkra...zseniális ötlet.
A játék menete (dióhéjban)
(A "fázis" és az "akció" kifejezések ugyanazt jelölik a következőkben)
A parti elején mindenki megkapja a választott színéhez tartozó 7 fázisválasztó kártyát, kap egy véletlenül kisorsolt kezdővilágot, melyet rögtön a tablóján elhelyez, továbbá, kap néhány lapot a pakliból, melyet kezébe vesz.
A játék minden egyes köre fázisválasztással indul, melyet a versenyzők, a fázisválasztó kártyák segítségével intéznek. Az egyszerre felfedett fázisválasztó kártyák határozzák meg, hogy az adott körben milyen akciókat hajthatnak végre a játékosok. Az akciók pedig a következők:
I. Felfedezés:
Minden játékos megnézhet 2 lapot, melyből 1-et megtarthat.
bónusz #1: +1 lap megtekintése, +1 lap megtartás
bónusz #2: +5 lap megtekintése
II. Fejlesztés:
Minden játékos beépíthet birodalmába egy fejlesztés-kártyát.
bónusz: 1 pénzegységgel olcsóbb az adott fejlesztés
III. Letelepedés:
Minden játékos beépíthet birodalmába egy világ-kártyát.
bónusz: a letelepedés után 1 lapot húzhat a versenyző
IV/a Kereskedelem:
Ez az akció csak a fázis tényleges kiválasztójára vonatkozik, aki a megtermelt árui közül egyet, pénzért (kézbe húzott lapokért) „eladhat”. (Négy különböző áru létezik a játékban, melyekért különböző mennyiségű lap jár). Ezt követően egy feldolgozási fázis is beindul, melyben viszont már minden játékos köteles részt venni.
IV/b Feldolgozás:
Minden játékos köteles feldolgozni megtermelt áruit, melyeket javarészt győzelmipont-chipekre vált.
bónusz: 2-szeres győzelmipont-érték jár a fázis választójának áruiért.
V. Termelés:
Minden játékos elhelyezhet egy árut a termelési képességgel rendelkező világain.
Az akciók kiválasztása után, azok végrehajtása következik.
FONTOS! A játékkártyák oldalán fel van tűntetve, hogy mely fázis(ok)ban juttatják előnyhöz tulajdonosukat. Természetesen csak akkor fejtik ki hatásukat, ha már az illető birodalmának részét képezik. (annak tablóján helyezkednek el).
A játék vége
A játék addig folytatódik, amíg valamelyik résztvevő le nem helyezi a 12-dik kártyát a tablójára. Az adott kör minden fázisa végrehajtásra kerül még, majd a parti kiértékelése következik. Minden játékos összeszámolja beépített világainak és fejlesztéseinek győzelmipont-értékét, majd hozzáadja a játék során összegyűjtött győzelmipont-chipjeit. Természetesen az a játékos nyer, aki a legtöbb pontot érte el a futam során. Döntetlen esetén a kézben maradt lapok plusz a fel nem dolgozott áruk összege dönt.
Remélem sikerült többé-kevésbé világos képet adni a játék mechanizmusáról…
Összegzés és Vélemény
Végeredményben egy sci-fis világba ágyazott, viszonylag rövid, de ütős stratégiai kártyajátékról van szó, mely komplex, de könnyen tanulható szabályrendszerrel rendelkezik.
Azt hiszem, nem túlzok, ha azt mondom, hogy a Race for the Galaxy tavaly karácsony óta a legnagyobb kedvencem. Sok-sok lejátszott parti után is izgalmas marad. A számos egyedi játékkártya által, újrajátszhatósága félelmetes.
Ha az ember átrágja magát a szabályokon és nem sajnál néhány órát az első nehézkes meccsekre, akkor egy igazán ütős játékélményben lehet része. Bizony az első 4-5 parti a játékkártyák és a szabálykönyv böngészésével telik; a 20-dik parti fölött viszont már szinte névről ismeri az ember az összes lapot tulajdonságaival, előnyeivel, hátrányaival együtt. Segít ebben a játékkártyák igencsak praktikus és logikus jelrendszere. A kártyalapok bal szélén kis piktogramok jelzik ugyanis, hogy mely játékfázisban, milyen előnyökhöz jut a játékos általuk.
A játék óriási előnye, hogy félelmetesen kiegyensúlyozottnak tűnik. Tapasztalataink alapján a partik túlnyomó részében csak 2-3 ponttal győz a jobbik. Meglepően gyakran találkoztunk a döntetlen helyzetével is, amikor csupán 1-2 kézben tartott kártyalap döntött a játék kimeneteléről. Ilyenkor természetesen nem lehet berekeszteni a játékestet; lángoló arccal keverni kell a következő parti kezdőlapjait.
Nagyon jó a játék stratégiai vonzata is. Minden pillanatban súlyos döntéseket kell hozni és ez által néha izzik a levegő a játékasztal körül.
Kukacoskodó öreg gémer-rókák általában két dolgot kifogásolnak az RFTG-n. Az egyik, hogy túlságosan hasonlít a Puerto Rico nevű társasjátékra és annak kártyajáték változatára, a San Juanra. Az alapkoncepció valóban hasonló, de komplexitásban, ötletben és újrajátszhatóságban bőven lekőrözi azokat. A másik kifogásuk, hogy nem igazán passzol a galaktikus tematika a játékhoz. Nos…szerintem ezzel sincs gond. A szépen megrajzolt kártyák kellemes, „star wars-szagú” hangulatot teremtenek (igaz, a játék mechanizmusa bármilyen másik témára is tökéletesen passzolna).
Végezetül: Ajánlom mindenkinek, aki szereti a rövid, de stratégiailag mély játékokat, melyeket nem lehet egykönnyen abbahagyni.
9 pont a 10-ből! (de még akár plusz 0,5 pontot is érdemelhetne, ha a "gyp"-chipek valamivel elegánsabbak lennének, illetve, ha nem kellene úgy éreznem, hogy csak azért csomagolták fölöslegesen nagy dobozba, hogy valamivel nagyobb összeget lehessen elkérni a játékért – szó se róla: ezt a kis stiklit rögtön elnézi az ember az 5-ik lejátszott parti után :).
Kiegészítések
A játékhoz egyelőre 2 kiegészítést jelentettek meg. Az elsőről (RFTG – The Gathering Storm) elképzelhető, hogy olvashattok itt rövidesen. A kiegészítés újabb világokkal, fejlesztésekkel dobja fel az alapjátékot, és lehetőséget biztosít egy ötödik versenyzőnek is, hogy bekapcsolódhasson a küzdelembe. Mindemellett egy játéktáblát is tartalmaz, melynek segítségével akár egyedül is versenyre kelhetünk egy képzeletbeli robot ellen. Óriási!
A képek a Funagain és a BGG oldaláról származnak.